שיעורי מוסיקה בקונסרבטוריון

הקונסרבטוריון פועל 11 חודשים בשנה ברח' הדס 23 כפר ורדים. שיעורי המוסיקה מתקיימים במבנה הקונסרבטוריון בימים א'-ו' בשעות אחר הצהריים. השיעורים ניתנים לילדים מכיתה א', לנוער ולמבוגרים ומתנהלים במקצועיות ובאווירה טובה. הנגנים המתקדמים יוכלו להצטרף להרכבי נגינה וכן להשתלב בתזמורות הקונסרבטוריון.

מבנה השיעורים

משך שיעורי הנגינה הינו 45 דקות, בעוד לילדים צעירים ישנה האופציה לקבל שיעור בן 30 דקות. שיעורי הנגינה המוצעים הם פרטניים, ולמבוגרים מתחילים תיתכן למידה בקבוצות קטנות במחירים נוחים. עם התקדמות התלמיד בנגינה ויחד עם המלצת מורו/מורתו – יוכל התלמיד להשתלב בהרכבי הנגינה המוצעים בקונסרבטוריון ולבסוף אף בתזמורת הייצוגית.

נבל - חדש !

נבל - אחד הכלים השמימיים, הרכים, הנעימים והקדומים ביותר. עם אפשרות להשתלב בנגינה תזמורתית בהמשך ולפי התקדמות, תתאפשר השתלבות בתזמורת בהמשך.

חליל צד

צדקה לאה גולדברג כשכתבה בשירה: "החליל הוא פשוט ועדין, וקולו כמו הקול של הלב". חליל צד הינו כלי נגינה רב-גוני, מגוון, ובעל עדינות ויופי רב. מנעדו של הכלי הוא גבוה למדי, ומכך תפקידו בתזמורת הוא מלודי, חשוב ומרכזי, ומהווה את הקצה העליון במאזן הקולות הכללי.

קלרינט

הקלרינט הוא כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה מעץ. החל מז'אנר הכליזמר, ביג-בנד של שנות ה-40 ועד למוזיקה קלאסית – הקלרינט הוא בין הכלים המגוונים ביותר ובעל המנעד הרחב ביותר. בתחום הקלאסי, הקלרינט מופיע כמעט בכל תזמורת קאמרית וסימפונית, וכמובן בתזמורת כלי נשיפה ובתזמורות צעידה. במנעדו הנמוך הכלי רך, מלטף ומלא עובי, בעוד במנעד הגבוה מראה את יכולותיו הסולניות והטכניות. בקונסרבטוריון ניתן אף ללמוד נגינה על קלרינט-בס, אשר גם הוא, כלי ייחודי ושובה.

אבוב

האבוב הנו כלי נשיפה ממשפחה מיוחדת – "בעלי סופית כפולה", ובמלים אחרות – הפיה בה נושפים באבוב בנויה באופן מעט שונה מזו של הקלרינט, על אף הדמיון ביניהם בצורה ובצבע. אמנם האבוב אינו מהכלים הקלים לנגינה, אך זוכה לפינה מיוחדת ברפרטואר התזמורות – צלילו הוא חד וייחודי אך גם רך ומלודי.

בסון

הבסון הוא כלי נשיפה ממשפחתו של האבוב – "בעלי הסופית הכפולה". הבסון מתאפיין בצליל נמוך, עמוק ו"עצי", ובמנעדו מזכיר קול בריטון גברי. הבסון מתפקד כחוליה חשובה בתזמורות סימפוניות וקאמריות, תזמורת כלי נשיפה, ומככב לעתים קרובות בפסקולים לסרטים. כנראה שמלחינים אלו גם הם שמו לב למצלולו הנוגה.

סקסופון

הסקסופון שייך למשפחת כלי הנשיפה מעץ. על אף שעשוי ברובו ממתכת, משתייך הסקסופון למשפחת כלי העץ כיוון שפיית הכלי עשויה עץ וכמעט זהה במבנה לפיית הקלרינט. אמנם כלי זה אינו חלק מתזמורות סימפוניות, הסקסופון מהווה לוע הארי בתזמורות כלי נשיפה, תזמורות צעידה, ביג-בנד וכמובן – בז'אנר הג'אז, שבזכותו עלה הסקסופון לגדולה. כלי זה מתאפיין בצליל בהיר וברור, ונדרש כמעט בכל הרכב נגינה כיום. בקונסרבטוריון התלמידים מתחילים מסקסופון אלט, בעוד בהמשך ניתן ללמוד גם סקסופון סופרן (הגבוה ביותר במשפחת הסקסופונים), סקסופון טנור, וכן סקסופון בריטון (הנמוך ביותר במשפחה). כיום הוא מנוגן רבות במוזיקה קלה, פופ, Funk, רוק מתקדם ועוד.

חצוצרה

חצוצרה היא כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה ממתכת ("בראס"). מנעדה הוא הגבוה ביותר ממשפחה זו, וצלילה בהיר וחד. בעברה הרחוק שמשה החצוצרה בעיקר לתרועות ולהכרזות בין צבאות. אמנם, בעידן המודרני הפכה החצוצרה לאחד הכלים המלודיים המובילים בתזמורת – צלילה חזק ובולט בין שאר הכלים, ועל אף שעברו מאות שנים מאז שימשה את הצבאות – גם היום החצוצרה "עושה חיל", ומשתלבת בכל סוגי הז'אנרים – החל ממוזיקה קלאסית ועד לג'אז ורוק.

קרן-יער

קרן-יער היא כלי נשיפה ממשפחת כלי הנגינה ממתכת. מאז ילדותנו מזוהה כלי זה עם היצירה "פטר והזאב", בו שלוש קרנות מגלמות את מוטיב הזאב. החל ממוצרט ועד למאהלר, קרן היער ניחנת באופי מרהיב ומלכותי – היא מסוגלת לרעום בדרמטיות ולצד זה לנגן באופן נוגע ללב. אמנם כלי זה נחשב למאתגר ביותר ממשפחת כלי המתכת, הוא משמש כאחד הכלים החשובים והנחשקים ביותר בכל סוגי התזמורות, וצלילו מסוגל לשבות כל מאזין.

טרומבון

החל מ"מלחמת הכוכבים", "שודדי הקאריביים" ועד ל"שר הטבעות" – מהווה הטרומבון כלי דומיננטי וחשוב בכל תזמורת סימפונית, ולכן נשמע בכל פסקולי הסרטים. בשונה משאר כלי המתכת בהם ישנם שלושה שסתומים שבלחיצתם נקבעים הצלילים – בטרומבון נקבעים הצלילים בידי "סלייד", אותו הנגן מחליק אחורה או קדימה וכך משנה את אורך הכלי, ובעקבתו את גובה הצליל. הטרומבון הנו בעל מנעד נמוך מזה של החצוצרה, ובעל עוצמה מרשימה. טווח ההבעה המוזיקלית בטרומבון רחב למדי, ובזכות מאפייניו הייחודיים של הסלייד – נכנס הטרומבון לרשימת המצרכים של ז'אנר הג'אז. אמנם הומצא בתקופה מאוחרת יותר בהיסטוריה, אך משמש כיום בכל סוגי התזמורות והז'אנרים.

בריטון

בריטון (מכונה גם "יופוניום") הוא כלי נשיפה ממתכת המזכיר בצורתו את הטוּבָּה, ודומה במנעדו לטרומבון. הבריטון הוא למעשה קרוב משפחה של הטרומבון, ושני כלים אלו משתמשים באותה הפיה. עם זאת, צלילי הבריטון מופקים בידי לחיצה על שסתומים, בדומה לחצוצרה, טובה וקרן היער. לעומת הטרומבון, הבריטון ניחן בצליל רך יותר ומעט קהה יותר, וניתן לנגן בו מלודיות מרהיבות ווירטואוזיות בקלות רבה יותר. אמנם אינו נפוץ בתזמורות סימפוניות, אך הבריטון משמש נכס בתזמורות כלי נשיפה ובתזמורות צעידה, ותפקידיו מעניינים, מלודיים ומאתגרים.

טוּבָּה

הטוּבָּה גם היא כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה ממתכת. כלי זה מפיק את הצלילים הנמוכים ביותר במשפחה זו בפרט, ובתזמורת בכלל, ומשמשת בדרך כלל לנגינת תפקידי בס. לטובה צליל רך יחסית לכלי נשיפה אחרים, וניתן לנגן בה בעוצמה רבה. אין בכך להטעות מי מכם – כלי זה הינו הגרנדיוזי ביותר בתזמורת כולה. הטובה היא מצרך חשוב בכל סוגי התזמורות, וחשיבותה כה גבוהה עד כדי שמהווה אבן ראשה בכל תזמורת.

כינור

כינור הוא הכלי בעל המנעד הגבוה ביותר במשפחת כלי הקשת. החל מ"ארבע העונות" של ויוולדי, "רומיאו ויוליה" של צ'ייקובסקי ועד ל"רשימת שינדלר" של ג'ון וויליאמס - הכינור מביע טווח רגשי עצום, ומסוגל להביע ללא מילים תחושות של עוצמה, רומנטיקה ועצב. הכינור הינו כלי הדורש מיומנות רבה ולכן מומלץ להתחיל ללמוד אותו כבר מגיל צעיר יחסית, אך אין הגיל מהווה כל מחסום, כמובן. הכינור הכרחי כמעט בכל סוגי התזמורות וההרכבים, והוא אחד מן הכלים הסולנים ביותר ובעל המנגינות הרבות ביותר.

צ'לו

הצ'לו גם הוא ממשפחת כלי הקשת, ומנעדו נמוך מזה של הכינור. ישנה אמת בדִברה לפיה הצ'לו הוא כמנעד קול האדם – כלי זה מפגין רגש מדהים במנעדו הגבוה ועוצמה ונחישות במנעדו הנמוך והאמצעי. כאחד הכלים הוותיקים ביותר בתזמורת, זוכה הצ'לו לתפקידים מעניינים ובחלקם סולניים, למרות שלעתים מנגן תפקידים הדומים לזה של הקונטרבס, הנמוך ממנו. גודלו ומשקלו של הצ'לו אינם מאפשרים את הנחתו על הכתף כמו הכינור, ולכן נהוג לנגן עליו כשהוא מונח על הרצפה, והצֵ'לָן יושב מאחוריו כשהכלי בין ברכיו.

גיטרה

ישנם סוגים שונים של גיטרות, כל סוג משמש למטרה שונה ולסגנונות מוזיקליים מגוונים. הגיטרה ממנה רוב התלמידים מתחילים מכונה "גיטרה קלאסית", והיא משמשת בעיקר לנגינת מוזיקה עממית (מוזיקה קלאסית, פלמנקו ועוד) ועקב מיתריה העשויים ניילון, הדרך להצלחה בה היא פחות "כואבת" בהמשך, ניתן גם ללמוד גיטרה אקוסטית, שמיתרה עשויים ניקל ומצלולה חד וחזק יותר. עקב צלילה הבהיר והברור, הגיטרה האקוסטית נפוצה בעיקר לנגינת אקורדים ומלודיות, והפריטה עליה מתבצעת בעיקר בידי מפרט.

גיטרה בס

גיטרת בס היא הנמוכה מבין הגיטרות, ויחד עם התופים מהווה את מחלקת הקצב בכל הרכב מוזיקלי. הבס משמשת בכל שלל הסגנונות, ביניהם ג'אז, רוק, פופ, פאנק, דיסקו, רגאיי, מטאל ועוד. בשונה משאר הגיטרות, בהן הצלילים מופקים בידי נגינה עם מפרט – בבס בדרך כלל אצבעות יד ימין הן אלו שמפיקות את הצליל (אצל שמאליים – יד שמאל, לא קיפחנו). בנוסף, בגיטרה בס ישנם 4 מיתרים לרוב, אך ישנן גם כאלו עם 5 או 6 מיתרים. בדומה לתפקידה של הטובה בתזמורת – הגיטרה בס מהווה את התשתית הקצבית של הלהקה, והרפרטואר שלה מגוון ונע בין טכניקות ליווי ומקצבים שונים, ועד לתפקידים סולניים (בעיקר בג'אז).

תופים וכלי הקשה

כלי הקשה הם חלק בלתי נפרד מכל הרכב מוזיקלי וכל תזמורת, החל ממוזיקה קלאסית ועד לרוק ומטאל. נכון, ניתן לנגן בלעדיהם – אך דומה הדבר לנהיגה ללא חגורת בטיחות... מערכת התופים היא כלי ההקשה הנפוץ ביותר, אשר ממנה רוב התלמידים מתחילים. עם התקדמותו, יוכל התלמיד גם ללמוד לנגן על כלי הקשה תזמורתיים כגון קסילופון, גלוקנשפיל, מרימבה, ויברפון, תוף בס וטימפני. בז'אנר הג'אז, מוזיקה לטינית ומוזיקה אפרו-קובנית – נלמדים מקצבים מאתגרים ומתקדמים, ונוספים כלי הקשה כגון קונגה, בונגוס, גווירו וטימבלה.

פסנתר

מנעד הפסנתר הוא הרחב ביותר, ולכן מכונה לעתים "תזמורת בזעיר אנפין". ייחודו של הכלי הוא בכך שניתן לנגן מנגינה וליווי יחד, בשונה מכל כלי נגינה אחר, דבר שהופך אותו הן לכלי סולני והן לכלי ליווי. רפרטואר הנגינה של הפסנתר הוא רחב לאין שעור והכלי נדרש במרבית הרכבי הנגינה. אמנם הומצא למטרות נגינת מוזיקה קלאסית, אך בתחילת המאה ה-20 החל הפסנתר להשתלב בז'אנר הג'אז והמוסיקה הקלה. מטעם חשיבותו של הכלי, אנו מעודדים את כל הנגנים לרכוש ידע בסיסי בנגינה על פסנתר, גם את אלו שאינם פסנתרנים ככלי ראשי.

פיתוח קול

כמו כל התמחות, גם שירה היא מקצוע שדורש אימון, התמדה ולמידה בלתי פוסקת. קיימות טכניקות שונות לפיתוח הקול, כולן נועדו בעיקר להרחיב את מנעד קולו של הזמר, את איכות קולו ואת שליטתו בקול. במסגרת לימודי פיתוח הקול לומד התלמיד כיצד לשיר באופן טבעי ונכון, על מנת למנוע שחיקה או פגימה במיתרי הקול. נלמדות טכניקות קוליות לחימום הקול, נשימה נכונה, יציבת גוף טובה, שיפור ההגייה והדיקציה, חיזוק השרירים, הרחבת מנעד הקול, ומעל לכל – למידת רפרטואר מוזיקלי והתמודדות עם קריאת תווים מן הדף. הקונסרבטוריון מציע שיעורי פיתוח קול עם מורים בעלי ניסיון רב הן בהוראה הן בביצוע מוזיקלי. יחד עם המורים ובעצתם, יבחר התלמיד באיזה ז'אנר מוזיקלי יתמקד – מוזיקה קלאסית, מודרנית וג'אז.

שיעורי תיאוריה

תאוריית המוזיקה היא תחום למידה העוסק בהיבטים הטכניים והגרעיניים של המוזיקה: קצב, הרמוניה, מלודיה, מבנה ומרקם. תאוריית המוזיקה היא חלק מתחום המוזיקולוגיה, הכולל בתוכו גם מחקר היסטורי, אנתרופולוגי, ופסיכולוגי של המוזיקה. על תלמידי הקונסרבטוריון, החל מרמה מסוימת – להשתתף בשיעורי התאוריה. יש לציין כי תחום זה הוא חשוב ומשמעותי להבנה אמתית של החומרים אותם מנגן התלמיד על כלי הנגינה, ומהווה תשתית ידע הכרחית עבור כל אלו המבקשים להיכנס אל מגמת מוזיקה בתיכון וכן למוסדות אקדמיים למוזיקה.

סגירת תפריט