שיעורי מוסיקה בקונסרבטוריון

הקונסרבטוריון פועל 11 חודשים בשנה ברח' הדס 21 כפר ורדים. שיעורי המוסיקה מתקיימים החל משעות הצהריים ועד הלילה ובמהלך כל השבוע. כאשר תלמיד מעוניין להתחיל ללמוד על כלי נבדקת ההתאמה של התלמיד לכלי המבוקש ובמקרה הצורך מוצע לתלמיד כלי אחר המתאים לו יותר.

מבנה השיעורים

מבנה השיעורים מתחלק ל-2 כאשר החלק הראשון הוא שיעורים פרטניים או בזוגות על הכלי הנלמד. לאחר פרק זמן מסוים ולפי ההתקדמות בנגינה, מצטרף התלמיד לתזמורת הרכב ב' שם נחשף התלמיד לראשונה לנגינה תזמורתית אשר נערך פעם בשבוע.

חליל צד

לחליל הצד יש צליל רב-גוני. צליליו הנמוכים יכולים להיות רכים וחלשים, האמצעיים נעימים ועדינים, ואילו הגבוהים חזקים וחדים. חלילן מקצועי יכול אף לשנות את אופיים של הצלילים כך שלמשל הצלילים הנמוכים יהיו חדים וחזקים, והגבוהים יהיו חרישיים ועדינים. בתזמורת מנגן החליל לרוב ברגיסטר הגבוה, מפני שהוא אחד הכלים הבודדים המגיעים לגובה זה בקלות, ובצליל שאינו צווחני.

קלרינט

הקלרינט, כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה מעץ הנפוץ במגוון הרכבים וסגנונות שונים. בתחום הקלאסי הוא מופיע בתזמורות סימפוניות, הרכבי קלרינטים, וכמו כן גם בהרכבי כלי נשיפה מעץ ומגוון הרכבים קאמריים אחרים. רפרטואר הקלרינט הוא בין הרחבים שקיימים לכלי הנשיפה מעץ ונכתבו לו יצירות על ידי מוצרט, ובר, שפור, ברהמס, נילסן ועוד. בנוסף הקלרינט הוא גם כלי סולני.

אבוב

לאבוב המודרני יש מנעד צלילים רחב יחסית לקרוביו ממשפחת כלי הנשיפה מעץ, נחשב האבוב לקשה מאוד לנגינה, הוא דורש תקופה ארוכה יחסית של לימוד ותרגול כדי להפיק צלילים נעימים לאוזן. היות שצלילו של האבוב רם משל כלים רבים אחרים בתזמורת, נהוג לכוון את הטון של כל התזמורת לפי האבוב. האבוב נחשב לקול הסופרן בתזמורת הסימפונית בין כלי הנשיפה מעץ.

בסון

הבסון הוא כלי נשיפה מעץ, הוא כלי מלודי, אשר בדומה לאבוב, בעל לשונית כפולה. קולו של הבסון מאופיין במנעד רחב ובגוון נמוך ועמוק, המזכיר קול בריטון־בס גברי. הבסון מתפקד כחוליה חשובה בהרכבים סימפוניים וקאמריים, ולעיתים גם בתזמורות כלי נשיפה. בהרכבים ובאנסמבלים אלו הוא מנגן לרוב את תפקיד הבס.

סקסופון

הסקסופון שייך למשפחת כלי הנשיפה מעץ. על אף שהוא עשוי ברובו ממתכת, שייך הסקסופון למשפחת כלי הנשיפה מעץ כיוון שפיית הכלי אופיינית לכלי נשיפה אלו. הוא יועד במקור להיות חלק מתזמורות כלי נשיפה קלאסיות, בתזמורות לתהלוכות, אך עלה לגדולה בעיקר בזכות הג'אז. כיום הוא מנוגן רבות במוזיקה קלה, פופ, Funk, רוק מתקדם ועוד.

חצוצרה

חצוצרה היא כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה ממתכת. מנעדה הוא הגבוה ביותר מכל כלי הנשיפה ממתכת, גבוה יותר מזה של הטובה, של הטרומבון וקרן היער. החצוצרה הנפוצה ביותר כיום היא החצוצרה בסי במול (Bb) החצוצרה משתתפת כמעט בכל סוגי המוזיקה, ממוזיקה קלאסית, דרך ג'אז, מוזיקת עולם, סקא, Funk, בלוז ועד פופ.

קרן-יער

קרן יער (או קרן צרפתית או בפשטות: קרן) היא כלי נשיפה ממתכת (בדרך כלל פליז). היא מסוגלת להפיק צלילים רועמים ודרמטיים (תרועות) לצד צלילים שקטים ונוגעים ללב. מנעדה של קרן היער הוא הראשון בגובהו במשפחת כלי הנשיפה ממתכת. צלילי הקרן נכתבים במפתח סול, אך לעיתים צליליה הנמוכים נכתבים במפתח פה.

טרומבון

בטרומבון נעשה שימוש בצינור מחליק טלסקופי, אשר את אורכו הנגן משנה כדי להאריך את הכלי וכך לשנות את גובה הצליל. כמו בכל כלי הנשיפה ממתכת, הצליל מופק על ידי הרטטת השפתיים. הטרומבון הוא מרכיב עיקרי חשוב בהרכבים רבים. הרכבי ג'אז למיניהם, תזמורות סימפוניות ואף להקות שונות עושות שימוש בטרומבון בזכות מאפייניו וייחודו.

בריטון

בריטון הוא כלי נשיפה ממתכת הדומה לטובה. סוג הבריטון הנפוץ מנוגן בסי במול (Bb). מנעדו נמוך באוקטבה אחת ממנעד החצוצרה. לבריטון תפקיד בתזמורות וכמו כן הוא מהווה חלק בתזמורות צועדות. הבריטון משמש בסגנונות והרכבים מוזיקליים מגוונים: מוזיקה קלאסית תזמורתית וקאמרית, ג'אז, מארש, ואף בפאנק (Funk) ורוק.

טובה

טוּבָּה היא כלי נגינה ממשפחת כלי הנשיפה ממתכת. הטובה מפיקה את הצלילים הנמוכים ביותר במשפחת כלי הנשיפה מהמתכת בפרט, ובתזמורת בכלל, ומשמשת בדרך כלל לנגינת תפקידי בס. לטובה צליל רך יחסית לכלי נשיפה אחרים, וניתן לנגן בה בעוצמה רבה.

כינור

כינור הוא כלי קשת בעל הצליל הגבוה ביותר במשפחת כלי מיתרים המיוצרים כיום והכלי הכי קטן ממשפחת כלי קשת. הכינור הכרחי כמעט בכל סוגי התזמורות וההרכבים הקאמרים, והוא אחד מן הכלים הסולנים ביותר. לכינור נכתבו קונצ'רטי רבים ויצירות סולו עם תזמורות.

צ'לו

צ'לו הוא כלי נגינה ממשפחת כלי הקשת, שמנגן לרוב את תפקיד הבס. הוא משמש אף כחלק מהרכב קאמרי, וכמו כן ככלי סולו. גודלו ומשקלו של הצ'לו אינם מאפשרים את הנחתו על הכתף בדומה לכינור, ולכן, נהוג לנגן עליו כשהוא מונח על הרצפה, והצֵ'לָן יושב מאחוריו כשהכלי בין ברכיו או לצידו.

תופים וכלי הקשה

כלי ההקשה הם חלק בלתי נפרד מן התזמורת הסימפונית והם כוללים: מצלתיים, טימפני, קסילופון, מערכת תופים, שליש, טמבורין ועוד. בכל תזמורת סימפונית יש מס' אנשים שמנגנים על מגוון כלי ההקשה, ולעיתים נגן אחד נאלץ לעבור או לנגן בו זמנית על מספר כלי הקשה. הם ממוקמים מאחורי כל התזמורת, בדר"כ בצד שמאל של הבמה.

גיטרה

ישנם סוגים רבים של גיטרות, המשמשות למטרות שונות ובסגנונות שונים ועונות על צרכים שונים. הגיטרות הנפוצות ביותר הן גיטרות קלאסיות בעלות שישה מיתרים. הגיטרה הקלאסית נקראת כך משום שהיא משמשת לניגון מוזיקה עממית (כגון פלמנקו) ומוזיקה קלאסית. הנגינה בגיטרה קלאסית מתבצעת לרוב בעזרת האצבעות והציפורניים בלבד.

גיטרה בס

גיטרת בס היא כלי מיתר בעל 4, 5 או 6 מיתרים המפיקה צלילים נמוכים. היא החלה את דרכה כתחליף חשמלי לקונטרבס. השימוש בגיטרה בס נפוץ במספר רב של סגנונות מוזיקליים, בהם רוק, ג'אז, פופ, רגאיי, מטאל, דיסקו, פאנק רוק ופאנק. בגיטרה בס מספר רב של טכניקות נגינה כאשר הטכניקה הנפוצה ביותר היא פריטה ע"י האצבעות.

פסנתר

הפסנתר משתתף בסוגי מוזיקה רבים מאוד. בין השאר לוקח הפסנתר חלק חשוב מאוד במוזיקה הקלאסית. מלחינים גדולים של התקופה הקלאסית, כגון מוצרט ובטהובן ניגנו בפסנתר, וכתבו עבורו. במאה ה-20 השתלב הפסנתר גם במוזיקה הקלה. בג'אז מספק הפסנתר בדרך כלל את ההרמוניה, ככלי מלווה, וכסולן. בהרכבים מסוימים, כמו למשל שלישיית ג'אז, משמש הפסנתר ככלי מוביל.

פיתוח קול

כמו כל יכולת גם שירה היא יכולת הדורשת אימון. קיימות טכניקות שונות לפיתוח הקול והן נועדו בעיקר להרחיב את מנעד קולו של הזמר ואת איכות קולו, אך גם לתחזוקה נכונה ולמניעת שחיקה של מיתרי הקול. ניתן לפתח יכולות קוליות ע"י חימום הקול, נשימה נכונה, חיזוק השרירים, הרחבת מנעד הקול, שיפור ההגייה, הקניית יכולות חיתוך והתמודדות עם קווים מלודיים מסובכים.

שיעורי תיאוריה

תאוריית המוזיקה היא תחום המחקר העוסק בהבטים המופשטים של המוזיקה: קצב, הרמוניה, מלודיה, מבנה ומרקם. תאוריית המוזיקה היא חלק מתחום המוזיקולוגיה, הכולל בתוכו גם מחקר היסטורי, אנתרופולוגי, ופסיכולוגי של המוזיקה. הלומדים נגינה בקונסרבטוריונים ניגשים מדי שנה לבחינת הבגרות שעורך משרד החינוך במוזיקה, השווה בערכה לכל בחינת בגרות אחרת.

סגירת תפריט