מחלקה ללימודי מוזיקה מהמזרח

לימודי מוזיקה מסורתית של עמי המזרח: מוזיקה זאת נקראת גם מוזיקת המקאם והיא נפוצה באזורנו וגם הגיעה אלינו מהקהילות היהודיות שבאו מרחבי המזרח התיכון, מרכז אסיה, ארצות הבלקן וצפון אפריקה.

המחלקה תקלוט תלמידים המעוניינים ללמוד נגינה בכלים מזרחיים וכן תקדם תלמידים הלומדים או מנגנים בכלים מערביים כמו גיטרה, חליל, כינור וקלרינט, ומעוניינים להתפתח בכיוון המזרחי, לרכוש רפרטואר וללמוד מסורות שונות של מוזיקה מהמזרח. המחלקה תקלוט גם זמרים וזמרות ותלמידים המעוניינים ללמוד סגנונות שונים של שירה מזרחית.

במחלקה מלמדים מורים בעלי השכלה מקצועית ואקדמית בתחום המוזיקה של המזרח, בעלי ניסיון הוראה נרחב וארוך שנים.
הלימודים מתבססים הן על מתודות מודרניות (כמו קריאת תווים ולימודי תיאוריה) והן על שיטות מסורתיות (כמו למשל לימוד בעל פה משמיעה, ללא תווים, המבוסס על שירה ושינון). חומר הלימוד הינו מגוון ונוגע במגוון רחב מאד של עדות, דתות, תרבויות ותת-תרבויות מרחבי המזרח.

אנחנו בקונסרבטוריון מעודדים תלמידים בכל גיל ובכל רמה לבוא ולשמוע על המחלקה, להתעניין, להירשם ולהתנסות בחוויה בלתי רגילה!

עוּד

העוּד הוא כלי מיתר עתיק עשוי עץ בעל ששה מיתרים (חמישה מהם כפולים) הנחשב ל"סבא" של הגיטרה. כמה עתיק? התיעוד הראשוני שלו הוא מהאלף השלישית לפני הספירה. העוד הוא כלי נפוץ ובעל מעמד מיוחד, ואף נקרא "מלך הכלים" של המזרח.

סאז

הסאז הוא כלי מיתר הנפוץ בעיקר במוזיקה התורכית, הכורדית ובמדינות הבלקן וממנו התפתחו הבוזוקי היווני והצ'פטלי האלבני. לסאז יש שלושה מיתרים, כאשר שני המיתרים העליונים כפולים והמיתר התחתון משולש.

נאי

הנאי הוא חליל עשוי קנה סוף ולו צליל עמוק ומיוחד. טכניקת הנגינה מצריכה הכשרה מיוחדת, כי לנאי אין חריר נשיפה, והמחלל מניח את שפתיו על קצהו של הקנה ונושף פנימה והצידה. לנאי מעמד נכבד במוזיקה המיסטית של המזרח התיכון.

דרבוקה

את הדרבוקה כולנו מכירים באפן אישי, לרובנו אף יצא לתופף עליה מעט באופן חובבני. הדרבוקה היא כלי הקשה מזרח-תיכוני והיא מנוגנת גם בהרכבים מקצועיים ו"נחשבים" וגם באפן חובבני במסיבות ביתיות.

דוירה

הדוירה היא, אפשר להגיד, הגרסה המזרחית לתוף מרים. את הדוירה בניגוד לרוב סוגי התופים, הנגן מחזיק בידיו. הדוירה משמשת לקצב וגיוון במוזיקה המזרחית על כל סוגיה.כיום הוא מנוגן רבות במוזיקה קלה, פופ, Funk, רוק מתקדם ועוד.

הלימודים במחלקה ללימודי מוזיקה מהמזרח כוללים

שיעורי לימוד כלי – התלמיד יקבל שיעור פרטני עם המורה (לבדו, או בקבוצה קטנה של עד שלושה תלמידים) וילמד כיצד לתפעל את הכלי: טכניקה, הפקת צליל, תיאוריה ועוד.
נגינה בהרכב כלי הקשה מזרחיים (פתוח לכל התלמידים) – נגינה בהרכב כלי הקשה היא הבסיס להתפתחות ההרגשה הקצבית ומיועדת לכל תלמיד ללא קשר לכלי שבחר.

נגינה באנסמבל – האנסמבל הוא המקום שבו התלמידים מבטאים את יכולותיהם המוזיקליות והאמנותיות. הנגינה באנסמבל מפתחת את היכולת ללוות נגנים אחרים וזמרים, לאלתר ולנגן כחלק מקבוצה.

השתלבות בהרכבים – בשלב מתקדם יותר התלמידים יופיעו באופן קבוע בהרכבים בקונסרבטוריון ובמקומות אחרים.

המחלקה למוזיקה מהמזרח תפעל בימי שני אחר הצהריים ובימי שישי בין השעות 09:00–13:00.

התשלום ייקבע על פי הפעילויות שבהן התלמיד יבחר לקחת חלק: מספר ההרכבים שבהם ישתתף וסוג השיעור שיבחר – שיעור פרטני או קבוצתי (עד 3 תלמידים).

אם לא נמצא ברשותכם הכלי שבו אתם מעוניינים לנגן, תוכלו לשאול כלי מהקונסרבטוריון לתקופת לימודיכם כאן.

אם תלמיד מחליט לרכוש כלי בעצמו – אנחנו נמצאים כאן בשביל לייעץ, לחפש, לעזור, ולסייע בהשגת הנחה על כלים מסוימים במקומות ספציפיים.

סגירת תפריט